jalan Tarbiyyah itu sangat indah.....

Saturday, April 28, 2012

ribuan taubat






“Ya Rabb, ampunilah aku, dosa-dosaku, kebodohanku, dan sikap berlebihanku dalam segala hal, serta segala sesuatu yang Engkau Maha Mengetahuinya daripada diriku, Ya Allah, ampunilah aku, segenap dosa-dosaku, yang aku sengaja dan tidak aku sengaja, serta sikap main-mainku yang pernah aku lakukan. Ya Allah, ampunilah aku, apa pun yang telah aku Iakukan, dan yang akan aku lakukan, yang aku rahasiakan dan yang aku tampakkan, Engkaulah yang AwaI dan yang Akhir, dan Engkau Mahakuasa atas segala sesuatu.”
‘Ya Allah, ampuni dan rahmatilah aku, berikanlah kepadaku petunjuk, maafkanlah aku, dan kurniakanlah rezeki kepadaku.’”i


#Allahmahamendengarrintihanhamba-hambanya......
saat ini  ku puhon lambaian keinsafan dalam hati ini mengharap pengampunan dan magfiroh darimu buat hamba yg faqir ini...tiada daya dan kekuatan hanya padamu.... ya ilahi..~

1 comment:

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Apabila kita bertaubat kepada Allah SWT, ada beberapa perkara penting yang mesti kita ketahui. Mengikut petikan tafsir AtTabari dlm Surah Tahrim:8 الْقَوْل فِي تَأْوِيل قَوْله تَعَالَى : { يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّه تَوْبَة نَصُوحًا } يَقُول تَعَالَى ذِكْره : يَا أَيّهَا الَّذِينَ صَدَّقُوا اللَّه { تُوبُوا إِلَى اللَّه } يَقُول : ارْجِعُوا مِنْ ذُنُوبكُمْ إِلَى طَاعَة اللَّه , وَإِلَى مَا يُرْضِيه عَنْكُمْ {
Perkataan Allah Taala dalam`penafsiran kataNya,``Wahai orang2 yang beriman, bertaubatlah oleh kamu kepada Allah dengan sebenar2 taubat` bermaksud `Allah Taala memperingatkannya,`Wahai orang2 yang membenarkan bagi Allah,`Bertaubatlah oleh kamu kepada Allah` serta kembalikanlah daripada dosa2 kamu kepada ketaatan bagi Allah dan kepada apa yang Allah redha kepada kamu`.

Mengikut tafsir Tabari, selain dari kita melupakan segala dosa2 kita yang telah lalu dgn tidak mengulangi kembali, hendaklah juga kita membenarkan perintah2 Allah. Apabila kita bertaubat, Allah SWT akan mengampunkan dan menutup segala dosa2 kita. Surah AliImran:195 فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَ‌بُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ‌ أَوْ أُنثَىٰ ۖ بَعْضُكُم مِّن بَعْضٍ ۖ فَالَّذِينَ هَاجَرُ‌وا وَأُخْرِ‌جُوا مِن دِيَارِ‌هِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَ‌نَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ Maka Tuhan mereka perkenankan doa mereka (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan, (kerana) setengah kamu (adalah keturunan) dari setengahnya yang lain; maka orang-orang yang berhijrah (kerana menyelamatkan ugamanya), dan yang diusir ke luar dari tempat tinggalnya, dan juga yang disakiti (dengan berbagai-bagai gangguan) kerana menjalankan ugamaKu, dan yang berperang (untuk mempertahankan Islam), dan yang terbunuh (gugur Syahid dalam perang Sabil) - sesungguhnya Aku akan hapuskan kesalahan-kesalahan mereka.

Sudah semestinya kita tidak sekadar bertaubat, malah menguibahkan paradigma diri kita dari hidup yang lebih baik! Surah AzZumar:18 لَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖYang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah.

Dalam keadaan sekarang dimana manusia telah jauh dari petunjuk Allah SWT, apa lagi yang paling baik selain dari beribadah dan mentadabbur AlQuran supaya dapat hidayah selalu dari Allah SWT. Wallahualam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...