jalan Tarbiyyah itu sangat indah.....

Sunday, October 30, 2011

jazakallah khairan kasiroh.. abuya...

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
alhamdulillah bersyukur ke hadrat ilahi masih berkesempatan menghirup udara segar di georgtown pulau pinang, besama family tercinta.. moga perkumplan kami ini di naungi rahmat dan kasih sayang Allah berkekalan hingga hujung nyawa serta bertambah simpulan erat antara kami demi mencari keredhoan Allah... terima kasih abuya <3









Friday, September 9, 2011

kecantikan wanita ???

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Kecantikan itu bukan diukur,
Pada nilai kain yang melindungi rambutmu,
Pada kain yang membaluti tubuhmu,
Bukan juga pada warna-warni fesyen terkini gayamu,
Bukan juga pada ketinggian tapak kasut pada tumitmu.

Kecantikan itu bukan terlihat,
Pada maskara di bulu matamu yang lebat,
Pada pemerah di pipimu yang memikat,
Pada gincu dan lip gloss merah melekat,
Bukan juga pada bedak maybelline yang menjadi teman rapat.



Kecantikan itu tidak harus diserlah,
Pada baju berwarna terang di kulitmu yang cerah,
Pada kain singkat terangkat terdedah,
Pada kain nipis yang tembus cela,
Bukan juga pada suara yang lenggok bermadah.

Sungguh kecantikan itu sering disalah tafsir,
Pada mata yang melihat zahir, bukan hati dan akal yang berfikir,
Hinggakan kecantikan itu hilang makna dan rasa,
Hingga jiwa kerap jemu dan berubah.
Hingga nafsu kerap jatuh rebah!

Cantik itu bermakna,
Pada mata menawan pandangannya selalu tunduk,
Pada wajah yang selalu basah di kala wudhu,
Pada bibir berzikir tawadhu,
Pada nafsu,iman memujuk,

Cantik itu bahagia,
Pada jasad amanah sebaiknya dijaga ,
Pada suara mengajak berdakwah,
Pada baju labuh menjaga maruah,
Pada cinta yg hak terpelihara.

Justeru,
Sabar mengajar,
Redha dikejar,
Beruntunglah wanita yang dilihat, kalimah Allah dilidah terpahat,
Berbahagialah wanita yang diuji, merasa diri sering diperhati,
Malu menjadi pendinding diri,
Kerana pandangan Hati lebih utama,
Pandangan Tuhan segala-galanya,
Maka Hijabkan dirimu, Pelihara amanahmu,
Itulah kecantikan yang abadi,
Itulah kebahagiaan yang dicari
InsyaALLAH, ya Rabbal Alamin..

Hayya Bil Jihad...


Sesungguhnya antara hakikat kehidupan itu, kita memang perlu berkorban kerana jalan mujahadah menuju mahmudah. Tangganya licin dan berlumut, basah dan berselut, tiada perhentian untuk berehat, kerana bukan di sini untuk melepaskan penat. Hiburannya tenang hati di dunia. Bahagia hakiki menanti di syurga. Berjuang ertinya berkorban. Berkorban ertinya terkorban. Terkorban ertinya menderita. Derita asam garam perjuangan. Janganlah lupa. Iringlah pengorbanan dengan air mata keinsafan kerana deraian air mata adalah paling berharga untuk menyimbah api neraka. Semoga selamat di titian sirat. Semoga bahagian menuju syurga abadi. Sabarlah dan tabahlah dalam berjuang...

ummi, hanya ALLAH yang tahu..


Duhai umi....
Allah mendengar suaramu,
ketika hampir semua urusan di rumah dan luar rumah
di kau tunaikan sempurnanya,
tabahlah,umi sedang suamimu sedang suamimu tiada buat menemani peraanmu,
kerana Allah taala telah memberi peluang pada umi,
memilih pintu syurga mana yang umi dihajati umi...

jika umi rasa lelah dan tiadak berdaya
dan segala enaga telah dicurahkan
untuk mengakkan deen kebenaran
mengasuh kami anak-anak dengan didikan agama yg sempurna
sedarlah Allah tahu,betapa umi keras berusaha
dan bahawa Allah mahu mengampuni dosa umi...
tika tangisanmu umi sekian lama
dan hatimu tersa pedih..

ketahuilah...
Allah telah mengitung setiap titis air matamu,
bagi memadam api neraka yang membakar,
jihadmu gagah seperti saidatina khodijah
tabahmu merelekannya seperti siti hajar.
sungguhnya aku kagum mendapat ibu sepertimu...
bukan mudah untuk menjadi seorang yg menelan segala kepahitan
dalam kehidupan....

ummi, sedarlah..
bahawa ingin memberi ummi pahala sabar,
di sekolah kehidupan ini,
ketika di kau sendirian..
dan anak-anakmu dengan haluan sendiri...
dengan berbagai ujian yg di lalui,
umi melaluinya dengan menambat ikhlas
agr mendapat mardhotillah...

umi di kau ibu,mithali...
mengajar,mendidik,mengasuh kami
dengan kasih sayang
mengenal tuhan yg maha esa,
pengorbanan mu terlalu besar buatku
untuk daku menghargainya..
umi tika sesuatu itu berjalan dengan sempurna
tandanya Allah telah memberkatimu
tika sesuatu yang indah terjadi
dan hatimu penuh ketakjuban,
maknanya Allah sedang merahmatimu..
tika umi menapak lemah di usia ini
namun dakwah mu telah menyusur alur
di buana ini waalaupun bermacam-macam yg di kau lalui..
cercaan,cacian dan segalanya...
nmun kau tabah dan gagah berdiri... demi mengakkakn syiar islam

umi....
dikaulah permata hatiku
sinar cahaya dalam diri ini...
tanpamu umi, siapalah diriku ini......
terima kasih atas segalanya,umi..
redhokan dan restuilah anakmu ini berjuang di medan perjuangan..
jasamu tetap di sanubari......

jangan lupa doakan yg terbaik utj syahidah umi...
insya'allah syida takkan lupa doa untuk umi.....
i luv you from bottom of my heart....@_@

Thursday, September 8, 2011

satu nukilan khas....

perjuangan kita bermula di sini
di bimbing guru mursyid dan berani
dalam mencari redho ilahi...
itulah janji kita di hati

Akhlaq terpuji menjadi ikutan
dunia akhirat seiring sejalan.
berilmu bertaqwa jadi impian,
alquran sunnah jadi pedoman

imtaz dan baituz zahra'
madrasah yg kami cintai,
namamu yg ku sanjungi tinggi,
di seluruh pelosok negeri..

ya Allah Kami telah engkau satukan
dengan rahmat dan kasihmu,
kekalkan tali cinta kami
hingga ke dunia d sana..

semaikanlah dalam sanubari kami
cinta kepadamu,
cinta para kekasihmu,
cinta kepada ilmumu,
bantulah kami, dalam berjuang
menuntut ilmumu...

supaya bersatu dalam mencari redhomu...
amin ya rabalalamin.....

bantulah Aku Ya Allah....

“Ya Allah, tenggelamkan aku dalam kecintaan-Mu agar tiada satu pun yang dapat memalingkan aku daripada-Mu. Tuhanku! Engkau akan mendekatkan orang yang dekat dalam kesunyian kepada keagungan-Mu. Semua ikan di laut bertasbih di dalam lautan yang mendalam dan kerana kebesaran kesucian-Mu, ombak di laut bertepukan. Engkaulah Tuhan yang sujud kepada-Nya malam yang gelap, siang yang terang, falak yang bulat, bulan yang memeranngi, bintang yang berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi-Mu dengan takdir sebab Engkaulah Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa.”

Setelah sampai ke helaian yang terakhir, terasa air mata menitis di pipi. Syukur Ya Allah, masih ada masa untuk menginsafi kelemahan diri, masih ada peluang untuk meningkatkan iman di hati.
Saya sedar, pemilik cinta hati ini setelah Allah dan Rasul ialah satu-satunya lelaki bergelar suami. Redha Allah bagi seorang wanita yang telah berkahwin adalah bergantung kepada redha seorang suami ke atasnya. Alhamdulillah, sempat saya bermuhasabah diri.

Wahai diriku yang amat aku sayangi, teruslah bermujahadah! Kebahagiaan itu memerlukan pengorbanan. Pengorbanan seorang insan yang penuh dengan rasa kehambaan. Semoga ada keberkatan pada permulaannya, pada pertengahannya dan pada pengakhirannya. Amin Ya Rabbal Alamin…
“Ya Allah, teguhkan kekuatanku dengan adanya dia. Jadikan dia teman dalam urusanku agar kami banyak bertasbih kepada-Mu dan banyak mengingati-Mu.” [Taha: 31-34]

DEMI CINTA SUCI - UNIC

Selamat Hari Raya...







amin makan.... dapnyer..!!





1 syawal...
selamat hari raya Aidilfitri..
minal aidl wal faiizin......

tahun ni ana rasa syawal yg sangt bermakna....

Wednesday, September 7, 2011

ku damba kasih ilahi....

Allah Rabbi aku minta izinBila suatu saat aku jatuh cintaJangan biarkan cintaku untuk-Mu berkurangHingga membuatkanku lalai akan adanya EngkauAllahu Rabbi aku punya pintaBila suatu saat aku jatuh cintaPenuhilah hatiku dengan bilangan cinta-Mu yang tidak terbatasBiar rasaku pada-Mu tetap utuh

Allah RabbiIzinkan bila suatu saat aku jatuh hatiPertemukanlah kamiBerikanlah kami kesempatan untuk lebih mendekati cinta-Mu
Allah RabbiPintaku yang terakhir adalah seandainya aku jatuh hatiJangan pernah kau palingkan wajah-Mu dariku Anugerahkanlah aku cinta-MuCinta yang tak pernah pupus oleh waktu.

Ya Allah, permudahkanlah kami dalam usaha silaturrahim ini, ikatkanlah kami dengan tali Mu, gemburkan perasaan kami dengan cinta dan rindu Mu, satukanlah kami dengan kasih sayang Mu, jadikanlah perjumpaan ini untuk kami saling mengenali dan mengukuhkan ikatan yang telah Engkau simpulkan. --- Demi mardhatillah --- Ameen ya Rabbana.

Tuesday, September 6, 2011

jadikan aku seperti ini....

Ya Allah..
Jadikan aku tabah seperti Ummu Khadijah
Sehingga dirinya digelar afifah solehah
Dialah wanita pertama
Tiada ragu mengucap syahadah
Pengorbanan bersama Rasulullah
Susah senang bersama
Walau hilang harta kerana berdakwah
Walau dipulau 3 tahun 3 bulan
Imannya sedikit pun tak berubah
Mampukah aku setabah dirinya?
Andai diuji sedikit sudah rebah..
Baru dihina sudah mengalah
Ya Allah..tabahkan aku sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku semulia Fatimah Az-Zahrah
Betapa tinggi kasihnya pada ayahandanya
Tidak pernah putus asa pada perjuangan dakwah baginda
Anak yang semulia peribadi baginda
Tangannya lah yang membersihkan luka
Tangannya jua yang membersihkan cela
Pada jasad Rasulullah tercinta
Gagahnya dirinya pada dugaan
Mampukah aku sekuat Fatimah?
Saat diri terluka dendam pula menyapa
Saat disakiti maki pula mengganti
Ya Rabbi..teguhkan hatiku sepertinya..

Ya Allah..
Jadikan aku sehebat Masyitah dan Sumaiyah
Tukang sisir yang beriman
dan Keluarga Yasir yang bertakwa
Sungguh kesabaran mereka menggoncang dunia
Iman tetap terpelihara walau nyawa jadi taruhan
Mampukah sabarku seperti mereka?
Tatkala digoda nafsu dunia..
Entah mana hilangnya Iman di dada

Ya Rahman..
Kuatkan Imanku seperti Masyitah
Terjun penuh yakin bersama bayi ke kuali mendidih
Kerana yakin Allah pasti disisi
Sabarkan aku seperti sumaiyah
Biar tombak menusuk jasad..
Iman sedikit pun takkan rapuh.

Ya Allah..
Jadikan aku semulia Ummu Sulaim
Perkahwinannya dengan Abu Talhah atas mahar Iman
Islamlah Abu Talhah sehingga menjadi sahabat Rasulullah
Betapa hebatnya tarbiyyah isteri pada suami
Hinggakan segala panahan ke Rasulullah pada hari uhud
Disambut dengan belakang jasad Abu Talhah

Ya Allah..
Tarbiyyahkan aku pada cinta sepertinya
Tingginya nilai cinta pada harga Iman
Mampukah aku menatap cinta itu?
Sedangkan rupa yang menjadi pilihan
Ketulusan Iman diketepikan

Ya Allah..
Ilhamkan aku pada cinta sepertinya..

Ya Allah...
Jadikan aku sehebat Aisya Humaira
Isteri termuda Rasulullah
Biar dilempar fitnah
Dia tetap teguh pada ketetapanNya
Isteri sejati yang memangku Nabi
Pada saat terakhir baginda
Hadis dan Sunnah Rasulullah dipertahankan
Betapa hatimu seorang mujahidah

Ya Allah..
Mampukah aku contohi dirinya?
Pada fitnah yang melanda
Diri mula goyah dan putus asa
Teguhkan Imanku sepertinya..Ya Rahim..

Ya Allah..
Teringat diri pada Khansa
Empat orang anaknya mati di Jalan ALLAH
Dia meratap tangis..
Anak sulungnya syahid
Anak keduanya turut syahid
Anak ketiganya dan keempat jua mati syahid
Namun tangisan itu bukan kerana pemergian anak tercinta
Jawabnya kerana tiada lagi anak yang dihantar untuk berjihad

Ya Allah..
Mampukah aku menjadi ibu yang berjihad?
Sedang anak tak tutup aurat pun masih tak terjawab
Sedang anak tinggal solat pun buat tak kisah
Berikan aku kekuatan sepertinya..
Agar bersedia pada akhirat.

Wahai kaum Adam yang bergelar khalifah..
Diriku bukan setabah Ummu Khadijah
Bukan jua semulia Fatimah Az-Zahrah
Apa lagi sesabar Masyitah dan Sumaiyah
Mahupun sehebat Ummu Sulaim
Dan tidak seteguh Aisya Humaira
Kerana diri cuma An-Nisaa akhir zaman

Dimana Aurat semakin dibuka terdedah
Dimana syahadah hanya pada nama
Dimana Dunia yang terus dipuja
Dimana nafsu fana menjadi santapan utama
Dimana batas sentiasa dileraikan
Dimana ukhwah sentiasa dipinggirkan

Wahai Kaum Hawa
Kita cuma An-Nisaa
Para pendosa yang terbanyak di neraka
Lantas walau tak setabah para Mujahidah
Namun Tabahlah pada ketetapan Allah
Kerana padanya ada Syurga!
Walau tak semulia para wanita sirah
Tapi muliakan diri dengan agama yang memelihara
kerana padanya ada Pahala!
Walau tak sesabar para wanita solehah
Namun sabarkan jiwa pada nafsu dunia yang menyeksa
Kerana padanya ada bahagia!

Sesungguhnya Hawa tercipta dari Tulang rusuk kaum Adam
Bukan untuk ditindas kerana lemah
Tapi untuk dilindungi kerana Indah
dan Indah apabila tertutup terpelihara
Kerana disitulah terjaganya Syahadah
Bak mekarnya wanita dalam sirah
Tuntunlah kami ke arah syurga..
Bicara dari An-Nisaa yang hina..
Makbulkan doaku..
Aamiin..

rasa jantung nak tercabut....

dengan namamu ya allah yg maha pemurah lagi maha penyayng...:.

Dengan namaMu yaRabb, ku memulakakn tulisanku ini, dengan penuh kerendahan, ku memohon agar Kau memelihara tulisanku ini agar jauh dari fitnah dan segala maksiat.

ya Allah permudahkan urusanku pada esok hari....
ku hanya berharap padamu....
yg terbaik buatku....
ya Allah beri ku kekuatan untuk ujian dan dugaan yg mendatang selepas ini...
ya Allah,focus kan ku pada pengajianku....
tolonglah aku ya Allah....
Bntu hatiku ini.... dan yg terbaik untuk dirinya sekali,
jgn kau hmpakan perasaannya..
ya Allah terima kasih krn engkau telah menemukan kami lagi...jika sekiranya dye jodohku ya Allah,aku terima dgn rasa syukur...
sekiranya dye memang pilihanmu utk ku, maka jagalah dye...
jauhkan kami dari sgla kejahatan dan bala bencana..... amin ya rabbal alamin...

kebahagian di dalam hati...

Justeru itu, kerana hatiku terlalu sedih, laluku menatap alquran di dakapan,
Justeru itu, kerana hatiku terlalu gundah, laluku berdiri mencari ketenangan didalam zikiran keinsafan,
justeru itu, kerana hatiku terlalu sakit, laluku lenakan mataku didalam simpuhan sujud.
hingga akhirnya, kekuatan hatiku termiliki, laluku pegang agar ia tidak terguris lagi.
Allah, terima kasih~
sungguh aku letih, ujian itu.
sungguh kadang ku tak termampu, hingga aku faham erti mujahadah sebenar.

Di sini, aku berdiri,
disaat aku sendiri.
Takkan ku lupa hari-hari,
hatiku tersakiti,
lalu ku ubat sendiri,
dengan bantuan Ilahi.

Di sini aku erti,
makna sebenar pencarian yang Hakiki,
untuk kebahgiaan ku sendiri,
mencari kecintaan dan keredhan Ilahi,
hingga hatiku bahagia sendiri~

Kini bahagia,
dalam kesibukkan mencari ilmu untuk dipenuhi didada,
melengkapkan tarbiyah diri,
menyebarkan dakwah tidak pada juz'i-juz'i,
moga mampu menjadi seteguh ummuhat mukminin, isteri-isteri nabi.
Solehah di mata, dan dihati, mampu digenggami.

Allah, permudahkan saya~ :)

Wednesday, March 23, 2011

Majlis Bersama Habib Mumzir Al-Mussawa..



MAJLIS BERSAMA AD-DAIE ILALLAH
AL-HABIB MUNZIR BIN FUAD AL-MUSAWA
Pengasas & Pimpinan Majelis Rasulullah, Jakarta .

1)Kunjungan beliau ke MASJID NEGERI, SHAH ALAM pada hari Sabtu, 21 Rabiul Akhir 1432/26 Mac 2011. Majlis bermula jam 7.00 petang

Aturcara majlis:

*Bacaan Wirdul lathif
* Azan/Solat Maghrib
* Bacaan Maulid ad-Dhiya al-Lame’
* Qasidah
* Ceramah oleh Habib Munzir (dalam Bahasa Melayu)
* Solat Isya’/bersurai.



2)Kunjungan beliau ke MASJID ALBUKHARY,JALAN HANG TUAH, KL pada hari Ahad, 22 Rabiul Akhir 1432/27 Mac 2011. Majlis bermula jam 7.00 petang.Majlis adalah bersempena dengan Haul Alhabib Umar Bin Abdul Rahman Alattas (Sohibul Ratib) & Alhabib Abdul Qadir Bin Ahmad Asseggaf

Aturcara majlis:

*Bacaan Wirdul lathif
* Azan/Solat Maghrib
* Bacaan Ratib AlAttas & Asmaul Husna
* Ceramah oleh Habib Munzir (dalam Bahasa Melayu)
* Solat Isya’/bersurai.

Semua Muslimin & Muslimat dijemput hadir ke majlis ini. Mohon disebarkan!!

Jazakumullah khairan kasiran

Sunday, March 20, 2011

langkah bermula di sini




kepada sesiapa yg berminat untuk menjadi seorang halawatul al-quran..jum ke sini..
kejayaan pasti bermula disini menongkah langkah perjuangan..
jihad yg suci mencari redho ilahi...

Thursday, March 17, 2011

Jihad fi sabilillah~

langkah perjuangan ku bermula..
bila saya dah tak dek nanti jaga diri baik-baik,hiasi peribadi,yakin degn Allah..
ok..selamat tinggal..iluv you all because of Allah..

Solla alan Nabiyy'..

Selawat dan Salam buat Junjungan Mulia Kekasih-NYa ......

"Allahumma Solli 'ala Saiyidina Muhammad
Wa 'ala ali Saiyidina Muhammad " ..
Ya Rasulullah Ya Habiballah Ya Nabi Allah
Salamun Salam Anbiya' Allah Khususan Muhammad Putra Abdullah s.a.w

Ya Robbi Solli 'ala Muhammad , Ya Robbi Solli 'alaihi Wasallim
Ya Robbi Solli 'ala Muhammad , Ya Robbi Ballighul Wasilah
Ya Robbi Solli 'ala Muhammad , Ya Robbi Khus-sohul Bil Fhadilah
Ya Robbi Solli 'ala Muhammad , Ya Robbi Wardho 'Anis Sulala
Ya Robbi Solli 'ala Muhammad , Ya Robbi Wardho 'Anil Masyaikh
Ya Robbi Solli 'ala Muhammad , Ya Robbi Farham Walidina
Ya Robbi Solli 'ala Muhammad , Ya Robbi Nakhtim Bil Musyaffa'

" Allahumma Solli WaSallim WaBarikh 'Alaihi Wa'ala alih "

Ya Rasulullah Ya Nabi Allah Ya Allah
Kami mohon padaMU Ya Allah akan Hak Syufaat KekasihMu Penghulu Kami
Syufaatkan Kami Ya Allah Ya Rahman Ya Lathiff
Golongkan kami semua di dalam golongan mereka yang berhak mendapat
Syufaat kekasihMu penghulu kami Muhammad Putra Abdullah s.a.w

Allahuma Amin..

═════════ஜ۩۞۩¤இஇஇ¤۩۞۩ஜ═══════════
░▓ Allahümme Salli Ala Seyyidina Muhammed (s.a.w) ▓░
═════════ஜ۩۞۩¤இஇஇ¤۩۞۩ஜ═══════════

islamic nasheed

malam jumaat~



salam alaykum...
alhamdulillah..dapat juga saya menghabiskan surah al-kahfii.pulun utk mengahbiskannya,terkumat kamit lidah mengalunkan memecah sunyi malm di dalam bilik dgn alunan ayat al-quran.. x deklah panjang mana..

Pada malam Jumaat , kita digalakkan membaca surah al-Kahfi dan surah Yassin. Juga membanyakkan zikir, doa dan selawat.Pada pagi Jumaat, Imam solat Subuh akan membaca Surah as-Sajadah dan akan sujud Sajadah. Juga digalakkan membaca Surah al-Insan, zikir, selawat dan membanyakkan doa.

esok hari jumaat.hari jumaat adalah hari penghulu kpd sgala hari ia dinamakn sbgai (SAYYIDUL AYYAM) dan hari jumaat terdapat amalan khusus yg dimana klu kita mengamalkannya berganda pahala yg kita dapat..


Kepada kaum lelaki, disunatkan mandi sebelum solat Jumaat, memakai bau-bauan, bersegera ke masjid, memotong kukun dan misai, berjalan kaki ke masjid dan memperbanyakkan membaca Al-Quran dan zikir. Kemudian Solat Jumaat dan mendengar Khutbah Jumaat.Digalakkan banyak berdoa kerana pada hari Jumaat ada waktu yang mustajab berdoa.
Justeru banyak kebaikan pada hari Jumaat, marilah kita terus beramal dan istiqamah melakukannya kerana ganjarannya yang hebat daripada Allah swt.

kelebihan:

Membaca surah Al Kahfi. Nabi Muhammad ada bersabda
Barang siapa membaca surah Al Kahfi pada hari Jumaat akan diberikan cahaya baginya di antara dua Jumaat.

Memperbanyakan doa.
Pada hari Jumaat ada satu waktu yang bila seorang mulim salat dan minta kepada Allah akan dikabulkan permintaannya dan waktunya sedikit.

memperbanyakan selawat.
Menurut Sayyid Ahmad Dahlan, sesiapa yang berselawat walau sekali pada malam Jumaat, saat mautnya kelak akan dipermudahkan Allah seperti yang dihadapi oleh para nabi.

= ayuh apa tunggu lagi.. jum kita tingkatkan kualiti dan kuantiti kita dan beribadah..

peribadi unggul~


Impian:-
~apabila hati sarat dgn cinta Allah. peribadi kita akan terdidik dengan cinta Al-quran..

Prinsip Hidup:-
~
~kalimah toyyibah adalah kalimah keramat! ia bukan sekadar lafaz tapi makna yg tersirat mempunyai perlaksanaan yg besar utk di laksanakan ia juga menjadi motivasi paling utama spy kita ikhlas melakukannya krn Allah taala..
~belajar sungguh-sungguh,islah diri dan hayati islam sepenuhnya..
~Saya tak mahu menjadi wanita akhir zaman yang menyumbang kepada kelalaian lelaki. Kalaulah wanita hari ini terpelihara keperibadiannya dari pelbagai aspek, InsyaAllah akan lahirlah pemuda-pemuda Islam yang sanggup berada di jalan perjuangan sebagaimana keunggulan srikandi-srikandi Islam terdahulu yang akhirnya melahirkan para ambiya’, auliya’, dan solohin yang unggul dan terbilang.

cita-cita:-
ãbdullah mutiah:hamba yang taat
bintu solehah :anak solehah
fataatu mutaddibah:remaja beradab
tolibah mumtazah:pelajar cemerlang
zaujah mahbubah:isteri yg disayangi
ummu aqilah:ibu yang cerdik
mujahidH MUKMINAH:pejuang agama yg beriman
muhfazah: menjadi seorng penghafaz al-quran.
last skali yg tertinggi..
syaheed fisabilillah:nak kembali jumpa Allah dlm keadaan mati syaheed..



═════════ஜ۩۞۩¤இஇஇ¤۩۞۩ஜ═══════════
░▓ Allahümme Salli Ala Seyyidina Muhammed (s.a.w) ▓░
═════════ஜ۩۞۩¤இஇஇ¤۩۞۩ஜ═══════════

subuh yang hening:.

Telefon bimbit umi berirama dgn nada lagu ya Rasulullah"..ku lantas bangun dari pembaringan lidahku bergerak mengalunkan duá dan selawat.. syukur allah masih pinjamkan nyawa utkku.. mata yg terjepam ku buka seluasnya,jam mennjukkan 5.12pagi..niat dlm hati smalm nak sahur..memandang ke arah umi yg sdg bertahajud..ku mencari sekujur tubuh adikku yg tidur di sebelahku semalmn..mana udak kecik nih bukan smelam dye tidur kat cni ke? lantaklah budak tuh..! lantas ku terus bangkit dari tempat tidur,saat ku memijak lantai di bilk umi.tersa bagai ada sesuatu benda.. ya Allah adik kat bwah ni rupanya.. mcm manalah boleh smpy bwh niyh..! dahsyat betul budak nih tidur.. hati ku berdetik sendiri..

langkah ku terus menuju ke bawah menuruni anak tangga.. membuka semua lampu yg ada terus menju ke bilik air ..setelah dari itu menuju ke dapur utk menyediakn hidangan bersahur.. tibe-tibe.. satu bunyi masuk terus ke gendang telinga ku, lantas ku pandang ke arh bunyi itu..keluarlah seekor tikus yg agak gemok berlari anak masuk ke belakang peti ais..mulutku tetibe mengeluarkan bunyi yg agak kuat..Aaahhhhh...' haish tikus nih cam x dek tempat lain nak main"..nasib baik da selalu nampak tikus klu benda lain macam manalah kan...tangan ku dgn pantas mencapai jug dan sudu sambil ekoran mataku masih lagi melihat ke arah yg sama takkut tikus tuh keluar lagi je..
serelah selesai ku membancuh susu..umiku turun bawah dgn nada pelahan: knp jerit tadi".nampak tikus..: o0oook....

menu hidangan sahur air susu+nestum,kismis,madu dan kurma serta beberapa keping roti berjem coklat netello..mubless..alhmdulillah dpt maknan sunnah :)
lantas ku teus menapk kaki naik ats utk mengerjakan silat sunat tahajjud..harap2 sempat...
"Rasulullah saw pernah bersabnda,2 rakaat yg dikerjakan oleh hamba pada aktu mlm adalah lebih baik darii dunia seisinya.Dan kalaulah tidak memberi kesukaran kpd umatku,aku wajibkan kedua rakaat itu ke ats mereka..

setelah selesai solat.. umi mngajak ku ke masjid..jum.~rindu benar saya ngan masjid..
saat di dalam kerete itu'."subhanallah cantikkan bintang dan bulan maha suci allah yg menciptakan ujarku..isfahan dan ali imran memerhati langit nan tinggi ..suasana malam ke pagi itu begitu sepi,tenang dan damai..
"malam itu gelap gelita tapi ia amat indah.di dalamnya tersirat 1001 rahsia.bagi para anbia,aulia,mugorrobin dan solihin. mereka sentiasa rindu malam.ibarat pngantin menanti malm pertama.knp malmlah masanya,saat memandu cinta dgn pencipta alam semesta.hingga Abu Sulaiman pernah berkata jikalau tidak kerna malam nescaya aku tidak suka kpd dunia ini.. hebatnya kecintaan para ulama terhadap waktu malam lembut bicara umi beralun di pendengaran ku dan adik2..umi teus menyambung..

ïndah lagi klu malam kita hiasinya dgn cinta kasih bersama Allah.pada waktu mlm,Allah menurunkan para malaikat utk memberi rahmat kpd hambanya yg sdg beribadah.bertebaranlah para malaikat di bumi mencari hamba yg ikhlas beribadat utk disampaikan rahmat Allah dan diaminkan doanya, pda waktu mlm juga akn ada satu ketika iaitu sesiapa yg berdoa ketika itu akn di kabulkan sgala hajatnya.solat pda waktu malam juga,lebih terasa maknanya,byk mnfaat dan pahala.. sayadan adik khusyuk mendengar tiada suara menyampuk,diam seribu bahasa..

'agungnya tahajjud sehingga rasulullah sanggup mengungkapkan sedemikian rupa.jiwaku berbisik muhasabah diri'bukannya sng nk bangun mlm,memerlukan mujahadah yg sgt tinggi,berperang besar dgn hawa nafsu bukannya mudah.hanya org yg gigih mencari cinta Allah shj mampu hidupkannya..mampukah aku?? hatiku berbisik lagi-sampai di perkarangn masjid..`setelah solat subuh berhjemaah dan bacaan yassin..kami beredar dari tempat solat..sesampai adikku masuk ke dalam kereta"syahidah ada org kirim salam..'..dlm hati AStarfirullahalazim..ya allah bebudak tahfiz x habis2 lagi apa mau jadi..korang ingt aku nak balas salam korang tuh..30 juzu'tak lepas ada hati...
'adik cakap kat diorg syahidah x nak jwb salam sbb mana boleh lelaki kirim salam,bagi salam,dan jawab salam kepada perempuan sehingga menimbulkan fitnah dan perempuan juga tak boleh buat sedemikian rupa hukumnya'"HARAM"..
"Alah diorg saje je!
"klu saje je pun tak boleh juga.Allah marah kita buat benda yg allah larang..takuttilah Allah.. apa po syaheed x nak jwb..:P.
macamanalah diorng nih nak mujahadah, manalah kekuatan prinsip al-quran yg mereka amalkan tuh....
umi hanya mengukir senyuman manis di bibirnya yg cantik bak limau manis..^_^

Wednesday, March 16, 2011

.:cekal:.



ya Allah, thanks, for open the door of hidayah and tarbiyah for me.
O Allah, you know what in my heart,so, please, help me to strength my IMAN, please support me to be a Muslim Rabbani.
yaAllah, show me the way to win Your Pleasure.
O Allah, please, grant me paradise!

"If you ask, then ask Allah, and if you seek help, seek help from Allah. And know that if the nation were to gather together in order to give you some benefit, they would not bring you any benefit, except with what Allah has written for you."

"Suplicate to Me and I will answer you" [Quran Ghaafir:60]

post~




~tanamkan malumu
~tundukkan pandanganmu
~tegaskan kalimahmu
~teguhkan pendirianmu
~tsbatkan hatimu...

AKU c.u.b.a

Tuesday, March 15, 2011

kiamat kecil....

Assalamualikum wbt.

Jepun,11 Mac 2011 negara matahari terbit telah dilanda tragedi tsunami Jepun dan kali ini ia merupakan paling dahsyat dalam sejarah negara mereka untuk tempoh 140 tahun. Kekuatan kali ini bukan calang-calang iaitu 8.9 skala Richter. Kejadian berlaku di timur laut Tokyo. Dan fenomena itu turut mengubah menyebabkan kedudukan Pulau Honshu yang merupakan pulau utama Jepun itu berganjak sehingga 2.4 meter.

Ini menunjukkan negara matahari terbit itu sedang mengubah kedudukannya. Maka fenomena ’Retrograde Motion’ yang pernah diperkatakan sejak 1400 tahun dahulu semakin hampir.





Bila matahari tidak lagi terbit dari timur itulah tandanya kiamat semakin hampir dan ianyamerupakan tanda besar hari kiamat. Hari ini sudah banyak tanda-tanda kecil kiamat. Diantara kiamat kecil ialah:

1. Zina bermaharajalela
2. Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik.
3. Bermaharajalela alat muzik.
4.Menghias masjid dan membanggakannya.
5. Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang
6. Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar.
7. Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa.
8. Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda.
9. Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)
10. Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi.
11. Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat.
12. Orang akan melakukan homoseksual.
13. Akan terdapat ramai anak luar nikah.
14. Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik
15. Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan
16. Banyaknya berlaku gempa bumi.

Dan apabila melihat pada tanda-tanda kecil berlaku kiamat, maka jelas, diantara 1-16 itu jelas menunjukkan bahawa kiamat semakin hampir. Namun yang paling mengejutkan, tanda-tanda besar kiamat juga sudah ada. Yang paling ketara ialah matahari semakin menaik ke arah barat dan semakin meninggalkan timur.

Dan ALLAH swt pernah berjanji bahawa hari kiamat akan tiba dan sesungguhnya ALLAH swt tidak pernah memungkiri janjiNYA.

= Semoga kisah Tsunami di Jepun tidak lagi menjadi bahan kelakar. Jadikanlah kisah Tsunami di Jepun sebagai pengajaran buat kita. ALLAH swt baru menyampaikan IKLAN KECIL KIAMAT. Dan sesungguhnya, hari kiamat semakin tiba. Semoga kita tidak merasai hari kiamat dan kita dimatikan sebagai orang yang taat, dan tidak diaibkan pada Hari Kiamat.

di petik dari :facebok

Cinta ALLAH..




`~hidayah dan petunjuk milik ALLAH bukan milik kita.ia boleh di cari.Allah memberikannya kpd org yg mencari.
~yakin dgn Allah,berusahalah sedaya upaya mendekatkan diri dgn Allah pasti ada ganjaran cinta Allah menanti..

*klu nak lebih jelas sila klik pada gambar..

Cinta kerana Allah...



Assalamualikum warahmatuallahi wabarakatuh

mood:saya pernah terfikir tentang remaja2 yg bercinta..apabila mereka sudah biasa dengan maksiat, mereka x mampu utk knal maksiat itu sendiri. mungkin ALLAH telah mengazab mereka jauh dengan-nya, lantaran mereka membiasakan diri mereka dgn maksiat tanpa menyucikan hati. moga kita semua di jauhkan Allah dari hal ini. namun ada satu perkara yg sering bermain di minda.
persoalan: Adakah bercinta kerana ALLAH itu melalaikan...????

natijahnya: ciri-ciri yg di maksudkan adalah cara bercinta itu sendiri krn allah..bgaimana ye??

"Cinta adlh perasaan jiwa dan tarikan hati. ia adlh fitrah islam mengiktiraf cinta fitrah ini dan menggariskan 3 perinkat cinta iaitu cinta agung,cinta pertengahan dan cinta hina..

1- cinta paling agung sudah tentu cinta kpd Allah,rasul dan jihad di jlnnya.tiada cinta yg boleh menyamai cinta ini..

2-cinta pertengahan ialah cinta yg terhasil drpd ikatn seseorng dgn seseorg yg di kasihinya sama ada dengn ikatan akidah,keterunan,kkeluargaan,kaum kerabat, perkahwinan atau persaudaraan

3-cinta yang hina ialah cintakan taghut,syaitan musuh-musuh allah,hawa nafsu syahwat dan mengutamakan kasih terhadpa ibu bapa,anak2,isteri,keluarga, perniagaan dan kasihkan negara melebihi kasih Allah dan rasul dan jihad di jalannya".

"Sebenarnya dlm islam tidak ada langsung istilah cinta bagi mereka yg masih belum ada ikatan perkahwinan.lihatlah 3 peringkat cinta di gariskan,adakah islam mengiktiraf cinta kpd teman lelaki? hatta cinta kpd tunang pun x diiktiraf inikan pula kpd tman lelaki.. Bagaimana kita boleh menganalisis ciri2 pasangn yg bercinta krn Allah jika istilahnya pun x diiktiraf? ingat, hal ini berbeza dgn 2 org insan yg salng jatuh cinta krn Allah dan menahan dirinya drpd asyik bercinta sehinggalah syariat menghalalkanya.Cinta yg hakiki adalh milik ALLAH itu sendiri, kemudian Rasul-nya, kemudian barulah selain mereka.

= kadang2 manusia tersalah anggap cintanya krn ALLAH padahal penciptaanya menyebabkan makhluk di angungkan drpd pencipta sendiri.. mungkin matlamat da betul cuma jalm nya tak selaras dan tak cocok dgn syariat dan perbatasan..
= tapi klu dah tak sabar elok lah di percepatkan krn dalm islam ada 3 perkara yg perlu di segerakan..
1-apabila solat telh masuk waktunya
2-jebazah yg hendak di kebumikan
3- apabila anak gadis sudah bertemu calon suaminya..

~sebelum kawin andai terbit rasa cinta antara 2 org,mereka perlu di segera jodohkan. bukan sng nak mujahadah apabila hati sudah terpaut pada seseorg..lagipun bila cpt kawindpt mengurangkan maksiat hati yg di lakukan sepanjang percintaan... syariat tetap terpelihara barulah cinta Allah sinar dari hati...."..

insyaállah Waallahua'lam bissawab..
ilal liqo''..

Malam Itu...

Assalamualaikum wbt.
alhamdulillah bersyukur ke hadrat ilahi.. masih lagi di kurniakan nikmat iman dan islam serta dapat menghirup udara malam yg sungguh nyaman di bumi syah alam ini..

pada malam isnin saya dan umi kak ikin, ali imran dan isfahan.. menjejakkan kaki ke i-city syah alam.. planning niyh sebenarnya tak dirancang tetibe je.. coz pak cik ja'faruddin tanya pada kami waktu itu kami sudah selesai solat magrib(sedang menunggu di parking kereta luar kawasan masjid)..
pak cik tanya: nak ke mana nih?
sya pun jawab solannya: kami nak ke syah alam..
pakcik: nak ke i-city ke?
ali imran :x, nak anta kak ikin gi uitm..
pakcik..: o0ooo
isfahan: dengan semngatnya berlari menuju ke umi yg baru hendak keluar dari kawasan masjid.. then dye cerita..bla..bla..bla..
umi: nak gi icty x?
syida: boleh jep...
ali imran: jum.....
sakinah: tercengang2.. antara nak ngn tak nak coz malam tuh dye ada meeting.. taapi nasib baik ok jep.. hehehe
alhamdulillah..
~ kereta grand livina meluncur laju menuju ke destinasi..~






pemandangan di icty~byk nyer lampu.. x rasa cam membazir ke? ^_^


di antara salah satu sunnah nabi saw adalah memanah archery.. n mounted berkuda..
saya tak sangka ingtkan tempat ni hnya ada lampu-lampu yg membazirkan eletrik tapi ada juga aktiviti yg seronok..:D
but the way saya hanya mampu melihat..@_@.. itulah kerja saya hari-hari heheeheh..




permandangan di malm itu.. i-city syah alam..

thank you umi coz sudi bawa kami jalan-jalan.. walaupun x berapa best namun dapat cuci mata malam-malam macam nih...

akhir sekali geli sangat sbb baru je nampak ular sawa yg besar sangat...
eieeeee.. gelinyer...
forst time saya lihat depan mata sendiri..@_@

Baituz zahra''







perrjuangan ku bermula disini..
madrasah ku syurgaku...

Monday, March 14, 2011

kau kawan sahabat dan teman


today:
saya nak tukar lagu niy coz sya selalu rindu kat teman kawan dan sahabat saya dari sekolah tadika hingga ke madrasah... thank tou 4 all my fwenz....

Ketika mula bertemu
Terasa bagai telah lama bersua
Kau sambut hulur tanganku
Bertegur sapa penuh mesra

Masa terus berlalu
Dan kita tetap seiringan berjalan
Menempuh onak liku
Lalui semua suka dan duka bersama

Biarlah apapun rahsia
Dan kelemahanmu tetap engkau temanku

Riangnya saat kita ketawa
Asyik senda dan bercerita
Walau sesekali pandangan kita berbeza
Andainya tetap serupa

Adakalanya kita juga saling terluka
Namun di akhirnya kita tetap bersama

Dan kini dipisahkan dua benua
Saling mengejar cita
Tak pernah kulupakan
Detik yang indah bersamamu temanku

Huuuu....aaaaa.....

(ulang dari mula)

Kuasti suatu masa
Engkau dan aku kan bertemu semula
Kembali menjalinkan detik nan indah
Untuk kenangan bersama

Friday, March 11, 2011

Majlis Mahabbah Rasulullah Saw..

Assalamualaikum...
alhamdulillah , Kita perlu memanjatkan rasa kesyukuran kerana dikurniakan nikmat kehidupan oleh Allah SWT. majlis mahabbah Rasulullah saw peringkat kedua di musolla Az-zahra'berjalan dengan lancar.. dengan kudrat dan eradat nya.pada tarikh 11-3-2011, jam 7.30pm sehingga 11.00 malam sabtu.selawat dan salam buat penghulu segala nabi,,walaupun bulan rabiul awwal telah menutup tirai namun bukan bermakna sudah tidak ada majlis maulud.. hari kelahiran nabi ini bila-bila masa boleh di sambut selagi kecintaan kita buat Muhammad Saw tidak padam.. dan selagi kita mahu syafaat nabi selagi itulah kita meraikan nabi Saw..
majlis pada malam itu sungguh bermakna bagi pencinta-pencinta nabi dgn di mulai solat maghrib berjemaah , zikir, selawat ke atas nabi, berzanji, persembahan nasyid dan puisi danceramahyg di sampaikan oleh ust Zulramli,,. Moga majlis ini dapat meningkatkan lagi kecintaan kita kepada Nabi SAW..
sayangi dan cinta nabi saw daripada cinta kpd diri kita sendiri...:
Saidina Umar pernah satu hari berkata pada nabi, “Aku sayangi diriku, lepas tu baru aku sayang padamu, wahai Rasulullah. Nabi menjawab, cintailah aku lebih daripada cinta pada dirimu, barulah sempurna iman kamu.”..
cinta nabi tandanya iman kita telah pun sempurna.. selagi kita tidak merasa nikmat utk mencintai nabi maka tiadah sempurna iman kita..:Sabda nabi yang bermaksud: “Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga aku lebih disayangi daripada kamu menyayangi kedua ibu bapamu dan manusia seluruhnya.”





~penceramah ust Zulramli~'

kanak-kanak yg memekak perlu letak di atas supaya tidak
menggangu majlis
persiapan menyediakan pai buah..ñyummi~~

zikir munajat dan selawat yg disampaikan oleh pelajar imtaz
selawat ke tas nabi saw..

barangsiapa yg cinta kepadaku maka ikutilah sunnah ku,...:)

Thursday, March 10, 2011

.:sayu hati:.

Hadis Nabi SAW.

Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Kamu tidak dapt masuk syurga, sebelum kamu beriman, dan kamu belum dapat dikatakan mukmin sebelum kamu kasih mengasihi satu sama lain. Sukakah kamu aku tunjukkan jalan untuk berkasih-kasihan? Galakkanlah salam antara sesamamu.” (0042) (Sahih Muslim)

Wednesday, March 9, 2011

sad and disappointed



Salam Alaykum....

today i feel very sad and disappointed that the attitude of my brother that has changed since he got married ..... suddenly he was angry with me. so that makes me shed tears ..:='(..
I went into the room. and the balance, after a while I let my tears spill continues, I continue to take wudu 'and pray asar ....
I felt that I was too empty soul I suffered with tarbiyyah ..
O God help me ... I get stuck .. the way my life feels empty and pointless .... to this when ya allah ... forgive me my sins .. I beg the best of my life .

.

Tuesday, March 8, 2011

Mati Syaheed ( syahid fi sabilillah)


Assalamualaikum.. sahabat2 ku yg di sayangi kerana Allah..
moga sentiasa dlm pelindungannya..^_^
for the momment today mati syaheed".. dan kenapa profil name sya di fb mati syaheed juga..
sbenarnya ana letak nama nih kerana maksud nama saya sendiri syahidah-syahid.. nama nih di berikan oleh umi saya, sebenarnya syahidah ni bukan nama sebeanr ada nama lain
siti nurnashtasha" tak thu macam mana nama nih boleh wujud dalam hidup saya^_^ tapi ada hikmah di sebalik nama itu, alhamdulillah sya bersyukur kerana namaku yg sedap dan indah ini juga yg dapat sya gunakan sehingga hari ini dari umurku 13 tahun hingga skrg... after niyh dekat sekolah dekat mana2 and semua pekse dan sijil semua guna nama nashtasha ketika umur sya 6 thun hingg 12 tahun.. tapi akhirnya yg dapat menjejaki apabila kedua nama itu bergaduh2 namun siti syahidah nafisah juga yg bertakhta dlm diri sya dan sering di panggil oleh sahabat,teman, dan family saya.. syukur alhamdulillah..^_^

dan hari ini ana nak cerita tentang syaheed"
syaheed di sini bukan semata-mata kita pergi berjuang di jalan ALLAH
Dalam Islam, mati syahid (Arab: شَهيد ‎ šyahīd, jamak: شُهَداء šyuhadā') ertinya Muslim yang maut ketika berperang atau berjuang di jalan Allah membela kebenaran atau mempertahankan hak dengan penuh kesabaran dan keikhlasan untuk menegakkan agama Allah. Siapa yang berjuang membela harta miliknya, jiwanya, keluarganya, agamanya, dan meninggal dalam perjuangannya itu, maka ia meninggal fi sabilillah atau mati syahid. ...
Orang-orang yang termasuk golongan yang meninggal dalam keadaan syahid telah dijelaskan dalam dalam Al-Quran dan hadis, "Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki;

(Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tingg
al di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman. (Surah Ali ‘Imran:169-171)
Adapun hadis-hadis Rasulullah s.a.w yang berkenaan dengan masalah golongan yang meninggal dalam keadaan syahid banyak dijumpai diantaranya adalah sebagai berikut:

1. Rasulullah bersabda:
"Barangsiapa yang terbunuh kerana membela hartanya, maka ia syahid. Terbunuh kerana membela agamanya, maka ia syahid. Terbunuh kerana membela dirinya, ia syahid. Dan terbunuh kerana membela keluarganya, ia syahid." (Hadis Riwayat Ahmad(1565), Tirmidzi(1341), An Nasa’I(4026), Abu Daud(4142)

2. Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah bersabda:
"Apa menurut kalian tentang orang yang mati syahid?" Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah, mati syahid adalah buat mereka yang dibunuh fisabilillah
." Rasulullah bersabda: "Jika demikian saja, maka syuhada umatku sedikit." Mereka bertanya: "Lalu, siapa mereka Ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab: "Barangsiapa dibunuh dijalan Allah itulah Syahid, dan barangsiapa mati fisabilillah itulah syahid, yang mati kerana thaun (sejenis penyakit lepra) maka dia syahid, dan siapa yang mati kerana sakit perut dia syahid." (Hadis Riwayat Muslim(3539)
Sabda Nabi SAW:

"Barangsiapa jatuh cinta,kemudian menahan dirnya ,tidak meluahkan perasaannya lalu mati,maka matinya itu ialah syahid."


Rasulullah bersabda:
"Bagi orang yang mati syahid ada 6 keistimewaan iaitu:

1. diampuni dosanya sejak mulai pertama darahnya meluncur keluar
2. melihat tempatnya didalam surga
3. dilindungi dari azab kubur
4. dan terjamin keamanannya dari malapetaka besar
5. merasakan kemanisan iman, dikahwinkan dengan bidadari,
6. dan diperkenankan memeberikan syafa’at bagi 70 orang kerabatnya"
(Hadis Riwayat at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)


Akhirul kalam dari saya ayuh kita semai di dlm dada kita utk mati syahid di jalan Allah...
meskipun kita rasa mana mungkin dapat mati syaheed tapi klu kita niat dan azam dalam hati utk mati syaheed mungkin dapat spt hadiz nabi saw: ~Barang siapa meminta mati syahid dengan ikhlas maka Allah akan memberinya sekalipun ia tidak berperang~(riwayat muslim dan hakim)..
wa'allhualam".. moga kita sama-sama dalam golongan ini... insya'allah biiznillah..

Sunday, March 6, 2011

detik Hatiku~

Ku bangun dari mimpi dengan dada yang penuh sesak,

Tidur yang sebentar kerana jasad yang terlalu kelemahan,

Jiwa yang penuh kerinduan.

Dalam tahajjudku, aku menangis,

Mengadu padaMu, meminta padaMU,

Agar dihantarkan sebuah kekuatan,

Sungguh, bukan mudah untuk mencari kekuatan,

Bukan mudah melahirkan ketabahan,

Kadang-kadang terlintas di benak fikiranku,

Alangkah mudahnya dan bahagianya menjadi si kecil itu,

Yang bersih hatinya,

Jauh dari noda,

Tidak perlu pula mencari jawapan bagi segala bagai masalah,

Tidak perlu juga mencari penenang bagi sebuah perasaan,

Bahagia sentiasa meneruskan sebuah kehidupan,

Tenang diwajahnya yang sentiasa kelihatan,

Sentiasa diberi perhatian..kasih sayang..

Ya Allah,

Apakah aku dikatakan kufur pada nikmatMu,

Andai aku terus menerus berfikiran sedemikian?

Ku tatap kepada sebuah kata-kata yang dahulunya tidak ku dapat nilaikan,

"KADANG2 KITA MINTA KEPADA ALLAH SETANGKAI BUNGA YANG SEGAR,DIA AKAN BERI KAKTUS BERDURI..APABILA KITA MINTA KUPU2 YANG CANTIK DIBERINYA ULAT BERBULU..KITA AKAN KECEWA DAN SEDIH..NAMUN SEBENARNYA KAKTUS ITU BERBUNGA DENGAN INDAH SKALI DAN ULAT ITUPUN MENJADI RAMA2 YANG INDAH DAN MEMPESONAKAN..ITULAH JALAN ALLAH...INDAH PADA MASANYA DAN DIA TIDAK MEMBERI APA YANG KITA HARAPKAN TETAPI DIA MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN..KADANG2 KITA AKAN SEDIH...KECEWA..TERLUKA..TETAPI JAUH DI SUDUTNYA DIA TELAH MENGATURKAN YANG TERBAIK DALAM KEHIDUPAN KITA..."



Rabbi ya Rahman..

Aku, menanti rama-rama itu dengan satu kesabaran dan ketabahan diatas jalanMu,

Aku berusaha dan terus berusaha untuk teguh,

Menanti sebuah keindahan yang bakal mewarnai kehidupanku.

Ku menatap pula sebuah kalamMu dalam mencari jawapan,

Dan apabila hamba-hambaKu bertanyakan tentangKu, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa bila dia berdoa kepadaKu-alBaqarah:186

Benar! Kau bersamaku.

Pastinya, aku tidak keseorangan..

Ya Allah, kerana ku tahu Kau dekat padaku,

Dan hanya kepada Kau aku mampu untuk meminta dan meletakkan segalanya,

Jadi akanku letakkan pergantungan padaMu kini,

Sesuatu yang menjadi impian,

Impian yang ku yakin akan berlaku, kerana yakinnya aku padaMu,

Tuhan yang tidak pernah mensia-siakn hamba-hambaNya,

Dan Tuhan yang sentiasa menghantar sebuah perjalanan terbaik bagi sebuah kehidupan.

KepadaMu ku berserah~



Tuesday, March 1, 2011

Ya Allah, Ya Tuhanku..
mengapa perasaan ini selalu hadir dalm fikiranku..
mengapa harus aku mengingatinya...
mengapa aku harus memikirkannya...
mengapa harus ku simpankan perasaan ini padanya..

Ya Allah , ku sedar ya Allah..
dosaku menggunung tinggi, tidak terhintung nilainya..
aku sedar ya Halim...
ujianmu ini adalah kafarrah darpd dosa2 ku
jiwa ini terlalu kotor.. iman ini terlalu lemah..
ampunilah aku ya Allah..

Ya Allah bantulah aku, berilahku kekuatan
untukku serahkan cinta ini hanya pdamu
untukku letakkan rindu ini hanya padamu
untuku sandarkan harapan ini hnya kpdmu..

Ya Allah bantulah aku
utk mujahadah melawan hawa nfsu yg lmah ini
tiada siapa yg layak mmbantu
melainkan engkau ya Aziz..

Hanya yg ku pinta..
jika dia untukku..
jauhkanlah diriku dari pada dia..
engkau berilah petunjuk kpd kami..
istiqomahkan aku dlm perjuangn ini..
kurniakan aku kesihatan dan kekuatan
untukku meneruskan perjuangan ini
demi cintamu dan agamamu...>3

Cita-citaku hnya satu.. ya ALLAH..
Syahid utk bertemu dgn mu
di destinasi yg kekal abadi suatu masa nanti...
Ampunilah aku.. ya Allah Ya Rahman Ya Rahim...

Monday, February 28, 2011

Cinta Allah CInta Rasul SAW..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..
sekian lama meninggalkan blog ini.. yg makin lama, makiin layu dan kusam sampai berbau lagi tuh.. kini saya ingin.. mengupdatenye walau tak seberapa pun asalkan saya telah mengupdatenyer..alhamdulillah..:0
MENAGIH CINTA ALLAH DAN RASULL..
jummm~ baca~@_@

“Rupa-rupanya dalam kehidupan ini, ramai manusia yang sakit hati. Bila kita tidak dapat merasai cinta Allah, sebaliknya lebih cinta selain daripada Allah, maka itulah tandanya hati kita sedang menderita kesakitan” -Pahrol Mohd Juoi, Tentang Cinta.

“Tidak beriman seseorang kamu sehingga kamu mengasihi Rasulullah melebihi orang lain” (Sahih Muslim).

Sudah menjadi fitrah alam, setiap mukmin memilih untuk mencintai Allah dan Rasul. Untuk itu mereka sanggup berkorban dan melakukan apa sahaja demi membuktikan kecintaan kepada Allah dan juga mereka sanggup bermusuh dengan sesiapa sahaja yang menghalang cintanya kepada Allah.

Cinta agung yang pernah terakam dalam sirah perjuangan Rasulullah S.A.W ialah cinta sahabat terhadap baginda. Mereka tahu cinta Allah lebih besar. Kenal Allah bererti merasakan keindahan ciptaan-Nya, keizzahan-Nya, kegagahan-Nya, kasih-sayang-Nya dan semua sifat kebesaran-Nya.

Kisah Abu Hurairah menjadi contoh bagi cinta Allah. Ketika Abu Hurairah hampir menemui ajalnya, mulutnya mengukir senyum dengan wajahnya yang berseri-seri. Apabila ditanya mengapa wajahnya berseri-seri, beliau menjawab ”bukankah kematian akan menemukan aku dengan Allah dan Rasulullah yang paling aku cintai?”

Inilah sifat kekasih Allah. Mati ibarat satu platform untuk mereka bertemu dengan Allah dan Rasul sehingga terkenal di kalangan mereka akan kata-kata “bukankah mati syarat menemui cinta?”.

Bagi mereka cinta Allah dan Rasul kekal selamanya. Inilah sifat pejuang cinta kelas pertama. Bagaimana pula dengan sifat pejuang cinta kelas kedua? Mereka dibaratkan seperti kisah cinta Romeo dan Juliet, Uda dan Dara dan Lady Diana dan Dodi Al-Fayed yang hanya menjadikan manusia sebagai cinta agung buat mereka seolah-olah dunia ini mereka yang punya.

Impian yang ingin dibina bersama hanyalah tinggal janji semata kerana cinta yang dipertahankan putus di tengah jalan akibat mempertaruhkan cinta yang terpesong daripada landasan syariat sebenar. Harapan tinggal harapan. Cinta tin kosong!

Golongan syabab pada hari ini terus dibuai arus pergolakan cinta antara XX dan XY. Konon mengatakan “cinta kami kerana Allah” dan ada pula yang mengatakan “kami dah tetapkan syarat, no sms, no call”.

Ingatlah, guideline yang dicipta berselindung di balik trademark cinta kerana Allah tidak wujud sama sekali! Yang ada hanyalah cinta yang bertuankan manusia dan lebih parah lagi, ia membawa kepada zina hati! Apa erti semua ini?

Di mana generasi syabab yang bakal mewarisi perjuangan Islam andai nafsu serakah tunduk merajai segala tindakan kita. Mengapa cinta haram yang dipertahankan?.

Cinta Allah- cinta kudus yang dianugerahkan kepada setiap makhluk ciptaan-Nya. Allah akan membalas cinta kita tanpa kita sedari dan pinta. Bukan seperti cinta manusia yang sering meminta untuk dibalas malah ada juga yang menagih cinta yang melampau daripada pasangannya.

Allah membalasnya dengan balasan yang berlipat kali ganda dan Allah tidak pernah mengungkit andai cinta yang dikurniakan kepada hamba-Nya tidak dibalas sama dengan apa yang diberikan-Nya.

Firman Allah: Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul, mereka itu akan bersama-sama dengan orang yang diberikan nikmat oleh Allah, iaitu para nabi, para pencinta kebenaran, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang soleh. Mereka itulah teman sebaik-baiknya. Oleh itu, Anas R.A. berkata ”kami tidak pernah bergembira sebagaimana gembiranya kami dengan sabda Rasul S.A.W., “Seseorang itu bersama dengan orang yang dia cintai”. Lantas Anas berkata, “Aku mencintai Rasul, Abu bakar dan Umar. Dan aku harap dapat bersama mereka”.

Wah, begitu tulusnya cinta mereka! Cinta Allah dan Rasul tiada bersyarat; semestinya menjadikan kehidupan manusia tenang dan damai kerana cinta mereka hanyalah meletakkan Allah sebagai ghayah utama dalam ranjau kehidupan mereka.

“Cinta kudus disulami dengan matlamat dan pelaksanaan ke arah itu. Tapi harus diingat, matlamat tidak menghalalkan cara andai cinta XX dan XY dibayangi slogan cinta kerana Allah.

Sebenarnya,tidak wujud perumpamaan “aku mencintai Asiah kerana Allah”. Siapa Asiah di sisi kita kerana dia belum tentu menjadi milik kita yang sah! Sebaliknya tanya pada diri, siapa diri kita di sisi Allah? Layakkah kita memiliki dan memberi cinta kepada manusia lain sama seperti cinta yang dianugerahkan Ilahi kepada makhluknya?

Ayuha syabab, lakukan anjakan paradigma! Bina tali hubungan dengan Allah. Sibukkan diri kalian dengan perkara yang membina potensi diri dan menyumbang kepada Islam. Tetapkan visi dan misi hidup kalian.

Rancanglah segala aktiviti kehidupan kalian dengan sempurna dan dalamilah ilmu sebanyak mungkin seperti menghadiri majlis-majlis ilmu agama. Mengapa dilepaskan ‘hidangan taman-taman syurga dunia’ di depan mata?

Bukankah ia memberi 1001 manfaat kepada diri? Banyakkan berzikir dan beristighfar memuji kebesaran-Nya, tanda kalian mencintai Allah. Sesungguhnya, rawatan hati ini amat penting bagi kalian yang bergelar syabab kerana tika inilah nafsu kalian teruji. Nafsu ibarat raja bagi hati. Kalau ikut kata hati, binasalah badan. Kalau ikut kata iman, selamatlah jiwa.

Sebagai bukti cinta kepada Rasulullah, lazimilah lisan kalian dengan berselawat ke atas Rasululullah S.A.W sedangkan Rasulullah sendiri ketika di saat-saat menghembuskan nafas terakhir, baginda masih sempat lagi melafazkan “umatku.. umatku.. umatku”.

Begitu tinggi kasih dan cinta yang ditunjukkan kepada umat baginda. Persoalannya, apakah tindakan kita,umat baginda untuk membalas cinta Rasulullah S.A.W ini?

Tuesday, February 8, 2011

Madrasah darul uloom tinggal kenangan~


Begin with
HIS name
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم
In The name of Allah, The Most Gracious, The Most Merciful

Salam 'alaykum wbt to all readers. Alhamdulillah, dengan segala limpahan nikmat, karuniaNya, dapat lagi hamba yang bertuah ini, menghembuskan nafas, menghirup udara nikmat dari kasih sayangNya. Kerap kali bertanya dalam diri, agaknya, bagaimana jika tiada kasih sayangNya dilimpahkan kepada hamba yang sedia dhoif ni? Moga kasih sayangNya, tetap dilimpahkan keatas hamba-hambaNya, agar kita boleh menjadi hamba yang bersyukur, insyaAllah.

Dalam tempoh ku mengenal dunia juga, ku bertemu dengan bermacam-macam manusia, tidak terkecuali, sahabat-sahabatku. Bermacam sifat ku temui dalam diri mereka, kadang membuatku gembira, tapi selama ini, yang ku jumpa, gembira yang sebentar bersama mereka, tiba terlihat kecacatan, ketidaksenangan kembali mengusik.

Sejak ku kenal erti dakwah dan terbiyah, ku cuba mencari sahabat, Rabbi, hanya Kau yang tahu, betapa diri sering dilukai. Kadang ku cuba meyakinkan diri, tidak semua yang kita mahukan, akan kita dapat. Tapi ku cuba juga mencari, kerana ku tahu, mutiara tidakkan mudah dicari, tidakkan mudah dijumpai. Ia hanya akan ternampak, setelah kita bersusah payah mencarinya. Begitulah sahabat dalam hatiku. Aku perlu sahabat yang boleh membimbing daku, menegur daku, dan menarik diriku andai ditakdirkan aku jatuh.

Hari ini, Allah telah membawaku, berjumpa seseorang, yang telah lama dihadapanku, tapi mata tidak pernah nampak. Setia menanti, walau fitnah mengundang.

Sahabat, bermacam sentuhan kau beri kepadaku, tapi maaf, aku tidak pandai menyulam madah indah, bermacam perilaku kau tunjukkan untuk memberitahu yang kau hadhir disisiku, tapi maaf, ku tidak nampak dengan mata kasar, hanya dari hati ke hati, yang mampu membina jambatan hati antara kita.

Mungkin kerana nasib kita sama, kita sering bertukar rahsia hati, kita sering bersama, tapi kenapa dulu hanya sebentar-sebentar. Tiba kau kata dengan bersungguh, 'uhibbukifillah', ya Allah, sungguh menyentuh, kata-katamu kali ini, mampu membuatku berfikir panjang.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs498.snc3/27213_385108486267_301729376267_4463069_7157613_n.jpg
ya Allah,
andai benar Kau hadhirkan dia untukku,
Kau berilah kami satu hati yang tidakkan pernah berpecah.
Kau jadikalah aku bersyukur keatasnya,
kau jadikanlah dia berlapang dada menerimaku.
YaRahman,
kau utuhkanlah cinta kami,
jangan Kau pisahkan kami, sebelum redhaMu belum kami kutip,
sebelum mahabbahMu belum kami semai.
Jangan Kau pisahkah kami, tatkala ujian, fitnah, datang menerkam,
sebaliknya, jadikanlah kami orang yang Kau pilih untuk menjdai hamba yang bersabar,
Jadikanlah kami seperti embun dipagi hari yang mampu memberi ketenangan diantara hati-hati kami,
jadikanlah kami seperti matahari yang mampu memberi cahaya kepada kehidupan kami,
jadikanlah kami seperti awan yang mampu menurunkan hujan dikala teriknya matahari memancar,
dan jadikanlah kami seperti air yang mampu melembutkan batu yang keras.
ya Rahim,
kukuhlah ikatan aqidah kami, agar tak terputus, agar ia tetap memancar hingga malaikat maut muncul tiba,
dan panjangkanlah ikatan kami, hingga disana kelak.
Jadikanlah kami insan-insan yang bahgia disisiMu.

Sahabatku fillah,
aku tidak pernah mengharapkan yang sempurna,
aku hanya harap,
kau sentiasa disisiku,
Menguatkanku dikala ku lemah tidak berdaya,
Mensaihatiku dikala aku alpa dengan maksiat dan dunia.
menarikku apabila ku jatuh kelembah dosa.

Sahabat,
simpanlah kata-kata ini,
'sahabat mampu membawa kita kegerbang syurga, namum sahabat juga mampu membawa kita mengetuk pintu neraka'
Jadikanlah kata ini sebagai perangsang agar kita tetap dijalanNya.
siti maryam bt.johar

Teringatku pada sepotong hadis,
Sabda Nabi SAW, ”mahukah aku tunjukkan kepadamu sebaik-baik manusia?” Para sahabat menjawab, ”mahu wahai Rasulullah,” Baginda bersabda, di ”Iaitu orang yang apabila kamu memandangnya, maka akan menjadikan kamu ingat kepada Allah.” ( Ibnu Majah)
Moga dikaulah insan itu.

Aku tidak mengharap seorang sahabat yang can
tik wajahnya,
jika hanya merosakkan islam,
tidak juga mengharap seorang yang pandai bermadah,
hanya untuk satu helah menipu diri yang sudah sememangnya dhaif,
tidak pula mengharap yang pintar,
jika hanya kepintaran itu membuatkan kau melupakan Tuhan,
dan tidak menharapkan yang hartawan,
jika harta itu membuat kau tersimpul senang dengan nikmat dunia pinjaman.

sahabat,
Teguhkanlah iman dalam diri..
Moga dikau akan merasai..
Betapa indahnya nikmat Ilahi..
Yakinlah dikau akan dirahmati..
Harus kau percaya dgn pasti..
Dunia tidak kekal abadi..
Hanya menguji cekalnya hati..
Sebagai khalifah sejati..

ustazah ku yg comel^^ dirimu kan ku kng sampai bila-bila...:)
ustzah tasnim b. Roslani

sahabat,
dijalan Allah persahabatan ini bukanlah milliku,
dan bukan juga milikmu,
kerana ia merupakan perancangan Allah yang telah tersedia,
kerana Dialah, kau dan aku bertemu,
kerana Dialah, kau dan aku menyatu,
dan kerana Dialah, ukhuwah ini terbina dengan berbagai suka dan duka,
sungguh, persahabatn ini sudah terisi dengan kasih sayang,
ingatlah, ukhuwah itu akan indah, hanya keranaNya.

ukhti rauhah dan ukhti raudhah ^^

" aku mencintai sahabatku dengan segenap jiwaku, sahabat y
ang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati, ku hulurkan tangan kepada sahabatku, untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang, semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri, aku selalu berharap mendapat sahabat sejati, yang tidak luntur baiknya, dalam suk
a dan duka, jika aku dapat, aku ingin setia padanya" - imam syafie-

Ya sahabi, inni uhhibbuk fillah, Lillahi Ta'ala.

ya Allah, berilah keberkahan dalam tiap umurku, keredhaan disetiap langkahku, dan kerahmatan disetiaphela nafsku, amin ya Rabb.


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...