jalan Tarbiyyah itu sangat indah.....

Thursday, April 19, 2012

'alaina wa'alaikum....^_^

alhamdulillah... syukur nikmat pemberian Allah tak terhingga buat sang hamba yg lemah dan dhaif ini..terima kasih ya Allah.. atas segala limpahan nikmat dan kurniaan mu yg tak terhingga sehingga ke hari ini, engkau memberi tanpa meminta apa-apa... Ya Rahman, Ya rahim.... bantulah hambamu ini untuk sentiasa merasai nikmat kesyukuran di dalma hati hambamu ini,hadirkanlah hati ini untuk sentiasa memujimu.... ya ilahi... ampuni dosa hambamu ini... assalamualaikum.. alhamdulillah... ~ tak sangka sya dapat hadiah dari seseorang yg amat berharga buat saya~ ~ terima kasih atas segalanya...~ ~ moga apa yg di beri menjadikan sya hamba yg sentiasa bersa bersyukur dengan nikmat kurnian dan pemberian dari mu... #hati bahagia tatkala ada seseorang yg menemani dalam hidop kita mengisi segala ruang kekosongan dalam hati untuk sentiasa mengabdikan diri pada yg esa... #menantiharibahagia......

1 comment:

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sekadar muzakarah saja.
Bila menceritakan bab `syukur` sesungguhnya kesyukuran dikembalikan pada Allah SWT. Dlm Surah Lukman:12 وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ‌ لِلَّـهِ ۚ وَمَن يَشْكُرْ‌ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ‌ لِنَفْسِهِ ۖDan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri.
Semua pemberian adalah baik tetapi pemberian yang paling baik adalah dalam bentuk `pengajaran` lebih2 lagi `AlHikmah` iaitu kefahaman sunnah Rasulullah saw. Ada golongan manusia mmg bertuah kerana diberi oleh Allah SWY dengan cepat dan terus. Tetapi bagi golongan mcm kita, perlu mempelajari dan mentadabbur AlQuran. Maka disinilah kita perlu pasangan hidup yang dapat meneruskan ke[erluan petunjuk Allah SWT.
Petunjuk/hidayah telah pun sampai kpd kita pada setiap org melalui AlQuran. Surah AlBaqarah:38 إِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ Kami berfirman lagi: "Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka).
Sebab itu, bagi meneruskan mendapat petunjuk adalah dengan mencari psgn jodoh dan sememangnya asas dlm perkahwinan sama2 dapat menegakkan hukum Allah. Surah AlBaqarah:230 أَن يَتَرَ‌اجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّـهِ ۗSekiranya kedua2 psgn (lelaki & perempuan) ingin berkahwin, sesungguhnya beratsangka (dzon) Kami bahawa kedua2nya mesti menegakkan hukum Allah.
Dalil ini telah menjadi asas perbahasan mazhab mengenai Istinbat Hukm dlm Usul AlFiqh. W/pun ayat ini mengenai perkahwinan kali ke 2, tetapi itulah istidlal (menjadi dalil) mengenai psgn jodoh w/pun siapa saja. Andaikata pemberian itu sebahagian dlm bentuk `kefahaman suunah`, bersyukurlah utk diri sendiri kerana dapat menegakkan hukum Allah SWT bersama2. Wallahuam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...