jalan Tarbiyyah itu sangat indah.....

Tuesday, March 15, 2011

Cinta kerana Allah...



Assalamualikum warahmatuallahi wabarakatuh

mood:saya pernah terfikir tentang remaja2 yg bercinta..apabila mereka sudah biasa dengan maksiat, mereka x mampu utk knal maksiat itu sendiri. mungkin ALLAH telah mengazab mereka jauh dengan-nya, lantaran mereka membiasakan diri mereka dgn maksiat tanpa menyucikan hati. moga kita semua di jauhkan Allah dari hal ini. namun ada satu perkara yg sering bermain di minda.
persoalan: Adakah bercinta kerana ALLAH itu melalaikan...????

natijahnya: ciri-ciri yg di maksudkan adalah cara bercinta itu sendiri krn allah..bgaimana ye??

"Cinta adlh perasaan jiwa dan tarikan hati. ia adlh fitrah islam mengiktiraf cinta fitrah ini dan menggariskan 3 perinkat cinta iaitu cinta agung,cinta pertengahan dan cinta hina..

1- cinta paling agung sudah tentu cinta kpd Allah,rasul dan jihad di jlnnya.tiada cinta yg boleh menyamai cinta ini..

2-cinta pertengahan ialah cinta yg terhasil drpd ikatn seseorng dgn seseorg yg di kasihinya sama ada dengn ikatan akidah,keterunan,kkeluargaan,kaum kerabat, perkahwinan atau persaudaraan

3-cinta yang hina ialah cintakan taghut,syaitan musuh-musuh allah,hawa nafsu syahwat dan mengutamakan kasih terhadpa ibu bapa,anak2,isteri,keluarga, perniagaan dan kasihkan negara melebihi kasih Allah dan rasul dan jihad di jalannya".

"Sebenarnya dlm islam tidak ada langsung istilah cinta bagi mereka yg masih belum ada ikatan perkahwinan.lihatlah 3 peringkat cinta di gariskan,adakah islam mengiktiraf cinta kpd teman lelaki? hatta cinta kpd tunang pun x diiktiraf inikan pula kpd tman lelaki.. Bagaimana kita boleh menganalisis ciri2 pasangn yg bercinta krn Allah jika istilahnya pun x diiktiraf? ingat, hal ini berbeza dgn 2 org insan yg salng jatuh cinta krn Allah dan menahan dirinya drpd asyik bercinta sehinggalah syariat menghalalkanya.Cinta yg hakiki adalh milik ALLAH itu sendiri, kemudian Rasul-nya, kemudian barulah selain mereka.

= kadang2 manusia tersalah anggap cintanya krn ALLAH padahal penciptaanya menyebabkan makhluk di angungkan drpd pencipta sendiri.. mungkin matlamat da betul cuma jalm nya tak selaras dan tak cocok dgn syariat dan perbatasan..
= tapi klu dah tak sabar elok lah di percepatkan krn dalm islam ada 3 perkara yg perlu di segerakan..
1-apabila solat telh masuk waktunya
2-jebazah yg hendak di kebumikan
3- apabila anak gadis sudah bertemu calon suaminya..

~sebelum kawin andai terbit rasa cinta antara 2 org,mereka perlu di segera jodohkan. bukan sng nak mujahadah apabila hati sudah terpaut pada seseorg..lagipun bila cpt kawindpt mengurangkan maksiat hati yg di lakukan sepanjang percintaan... syariat tetap terpelihara barulah cinta Allah sinar dari hati...."..

insyaƔllah Waallahua'lam bissawab..
ilal liqo''..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...