jalan Tarbiyyah itu sangat indah.....

Wednesday, May 2, 2012

Cukuplah Bermain-Main..!!

Bissmillahirrahmanirrahim...
 Ya Allah Hindarikan diriku ini daripada perbuatan yang merosakkan kebaikan...
semakin hampir ku dengan hari itu, semakin banyak yang mash ku tangguhkan lagi, hebatnya diri ini untuk melupakan segala yg wajib di persiapkan... semakin cepat hari dan waktu berputar, semakin longlai langkah ku untuk memijak langkah kehadapan ingatan ku ligat asyik memikirkan apa yang bakal terjadi dalam episod hidupku selepas ini...semakin dekat saat hari bahagia itu, semakin aku banyak termenung memikirkan nasib diri yg tidak sempurna ini,layakkah diriku ini menjadi suri hati seorang yg bakal bergelar daie... hebatnya dia...
tapi diriku yg hina ini... layakkah aku menadah ilmu di tempat nan suci itu.. siapalah diriku ini berbanding dirimu yg jauh... hebat berbanding diriku... di manakah keyaqinan diriku ini ya Allah...

cukuplah dengan apa yang ku rasakan ini.. walaupun ku sedar nilai umur itu tiada bandingannya. tapi itulah yg sering buatku terfikit-fikir dan memikirkannya saban hari.. di kala umur ku yg masih setahun jagung ini yg masih tidak mampu memikirkan perkara yang sewajarnya, tapi ku cuba belajar melalui pengalaman yg di lalui oleh orng yg terdahulu dari ku..
kadangkala yg sering buat hati ku sayu di kala ini,tatkala melihat wajah kakak-kakak ku yg masih menanti siapakah yg akan menawan dan bertahta di hati mereka..saat ini.. ku harus bersahaja walaupun bunga-bunga di hatiku kian mekar mewangi.. namun ku pendamkan segala apa yng ku rasakan.. walau bahagia,gembira,sedih,derita,sakit,penat,jemu dan bosan akan ku sembunyikan sebaik mungkin.. kerna ku takut mereka terasa hati dgn sikap ku yg berlebihan ini... lebih baik diamkan aje dari berkata-kata kerna itu lebih baik...maafkan ku kakakku sayang kerna ku terpaksa melangkah diri kalian semua.. moga ada yg terbaik untuk kakanda..

cukuplah bermain syahidah!!
jangan sia-siakan masa yg ada.. masa yg ada pasti ada tugas, masa yang banyak jangan buang masa...
sebulan shaja tinggal...
ingatlah masih banyak yg belum ku ketahui.. sedarlah, bangkitlah,..
teruskan mulakan langkah..
untuk meneruskan perjuangan yg memerlukakn kekuatan iman dan amal...
lupakanlah dan lesapkanlah segalan kenangan yg sering melulit fikiran...
mujahadah2...
kuatkan kesabaran,ketabahan dan kekuatan,
ya Allah bantullah syahidah...T_T

Semoga bulan ini membuatkan ku lebih bersemangat untuk terus melangkah mempersiapkann diri untuk melakukan amal kebaikan yg sesungguhnya bagi meniti hari bahagia nanti...
dan moga bulan,hari,waktu,minit,saat dan detik yg berlalu engkau meredhoinya...



“Ya Allah, sungguh aku memohon kepada-Mu kebaikan dalam permohonan, doa, kesuksesan, perilaku, pahala, serta kebaikan hidup dan mati, dan beratkanlah timbangan (kebaikanku), teguhkanlah keimananku, tinggikanlah derajatku, terimalah amal kebaikanku, di akhir dan di awalnya, yang nampak dan yang samar, serta aku memohon kepada-Mu derajat yang tinggi di syurga, Aamiin.

Ya Allah, aku mohon kebaikan apa pun dari diriku dan apa pun yang aku lakukan, serta kebaikan dari apa pun yang nampak. Ya AIIah, sungguh aku memohon kepada-Mu agar memerhatikan munajatku, mengampuni kesalahanku, menjadikan baik persoalanku, menyucikan hatiku, menjaga farjiku, mengurniakan cahaya di hatiku serta mengampuni dosaku. Dan aku memohon kepada-Mu, kurniakanlah kepadaku keberkahan pada jiwaku, pendengaranku, penglihatanku, ruhku, jasadku, keluargaku, kehidupanku, kematianku, dan amal perbuatanku. Serta terimalah kebaikan-kebaikanku, dan aku memohon kepada-Mu derajat yang tinggi di syurga. Aamiin.”

# kuatkan jiwa dan hati menghadapi segalanya dengan hati yg terbuka..
#jangan selamanya merasakan apa yg dirasakn akan terus mekar di stu ia pasti akan berubah  dan terus berubah...so be ready for what ever happen..
#ukirlah senyuman walaupun apa pun keadaan ^_^

syahidah aziz.(budak techik yg nakal^^)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...